موضوعات

دوستان

آرشیو

ابر برچسب ها

آخرین مطالب ارسالی

پیوند ها

نظر سنجی
مطالب وب ما را در جهت اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی و قرآنی چگونه ارزیابی می کنید؟






سبک زندگی، طرز زندگی؛ چیستی و چرایی - پنجشنبه 25 دی 1393
  تعداد بازدید : |طبقه بندی: سبک زندگی،


سبک زندگی، طرز زندگی؛ چیستی و چرایی

سبک زندگی، طرز زندگی (1)
در سلسله‌ی نوشتارهایی با پیش‌عنوانِ «سبک زندگی، طرز زندگی» که متن پیش رو، اوّلینِ آن خواهد بود، قصد دارم در درجه اول، آن مبحث را بازنشر کنم که فکر می‌کنم جای خالی آن بسیار احساس می‌شود و در درجه دوم، نمونه‌هایی ساده و کوچک را از زندگیِ اسلامی ایرانی خودمان یادآوری کنم تا یادمان نرود داشته‌هایی که جلوی چشم‌مان هست و آن‌ها را نمی‌بینیم.
از اوایلِ دهه‌ی هشتاد شمسی بود که موضوع سبک زندگی با همین عنوان در کشور ما مطرح شد و کم کم بین مردم جای خود را یافت. عبارتی که تا قبل از آن، رنگ و بویی نداشت و برای ملت ایران جز سبک زندگیِ انقلابی و غربی، سبکِ دیگری از زندگی معنایی نداشت. نوع زندگی اول که در کلمه‌ی انقلابی خلاصه شده، عبارت بود از همان ملاک‌ها و معیارهایی که با احکام اسلام و روحیه ایرانی سازگاری دارد. دومی امّا مخالف آن، نوعی از زندگی کردن را شامل می‌شد که از روش گرفته تا هدف، بر مبنای تفکری کاملاً دنیوی پایه‌گذاری شده بود که غیب و معنا در آن جایی نداشت.

 


نویسنده : الهه جراره   | چاپ این صفحه   | نظرات| ادامه مطلب
سبک زندگی غربی در تبلیغات وطنی - چهارشنبه 10 دی 1393
  تعداد بازدید : |طبقه بندی: سبک زندگی،


سبک زندگی غربی در تبلیغات وطنی

 

بازخوانی جایگاه «تبلیغات» در نفی «باورهای ملی»

این روزها با حجم گستردهای از تبلیغات مواجهایم. از در و دیوار شهر گرفته تا رسانهها و حتی جادهها و داخل و سطح اتوبوسهای شهری و گوشه گوشهی مترو، همه از اشکال مختلفی از تبلیغات انواع و اقسام کالاها و خدماتی پوشیده شده که هر کدامشان مدعی «بهترین» بودن هستند و میکوشند تا در هجمهی تکرار و تلقین، این بهترین بودن را به مخاطب القا کنند.
هدف این دست آگهیهای تجاری، سلب عقلانیت برای دستیابی به سودهای کلان است. «حقیقت»، گمشدهای است که در بسیاری از این تبلیغاتها نمیتوان، یافت و از سوی دیگر قانون نیز دست صاحبان کالا و خدمت را باز گذاشته تا هر طور که دلشان میخواهد، تبلیغ کنند. سطحی بودن، بزرگنمایی، تضاد با باورها و سبک زندگی ایرانی و تولید نیازهای غیرضروری از مهمترین چالشهای تبلیغات تجاری در کشور است. وضعیت تبلیغات تجاری در ایران، چالشها و آسیبشناسی آن موضوعی است که برای بررسی آن به سراغ «دکتر شهرام وزیری» معاون پژوهشی «دانشگاه آزاد واحد رودهن» رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.
آقای دکتر به نظر میرسد در شرایط کنونی، اوضاع آشفتهای در حوزهی تبلیغات تجاری وجود دارد تا جایی که آگهیهایی که اغلب از ساختاری سطحی نگر و عامه پسند برخوردارند توانستهاند، سبک زندگی مردم کشورمان را تحت تأثیر قرار داده و به سمت مصرفگرایی پیش ببرند. از نگاه شما مهمترین چالشهای تبلیغات در کشور ما چیست؟
تلاش برای جذب خریدار بیشتر از ویژگیهای تبلیغات است اما مشکلات تبلیغ در کشور ما بیسامانی این مقوله است. مهمترین چالش تبلیغات در ایران، خالی و عاری بودن آنها از حقیقت است. تبلیغات در اصل برای ایجاد بازار و جلب مشتری صورت میگیرد. در همه جای دنیا تبلیغات برای آن است تا شانس را از رقیب گرفته و خود را در عرصهی عرضهی کالا بیشتر مطرح کنند. معنای تبلیغات تحت تأثیر و تحت نفوذ قرار دادن دیگران است اما آسیبشناسی این مقوله در ایران از چند منظر قابل بررسی است و میتواند جامعه را با چالشهایی مواجه سازد.


نویسنده : الهه جراره   | چاپ این صفحه   | نظرات| ادامه مطلب

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic