موضوعات

دوستان

آرشیو

ابر برچسب ها

آخرین مطالب ارسالی

پیوند ها

نظر سنجی
مطالب وب ما را در جهت اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی و قرآنی چگونه ارزیابی می کنید؟






آیا واقعا انسان بی حجاب و بدحجاب جهنمی است؟ - سه شنبه 21 آبان 1392
  تعداد بازدید : |طبقه بندی: عفاف و حجاب،

گناهان متفاوت است بنابر روایات، بعضى از آن‏ها مانند شرك و كفر و نفاق موجب رفتن به جهنم و خلود در آن است و این در صورتى است كه صاحب آن بدون توبه واقعى بمیرد.
بعضى دیگر از گناهان براى مدت مشخصى موجب عذاب مى‏باشد و بعد با شفاعت اولیاء یا لطف و فضل خداى متعال مورد بخشش واقع مى‏شود.
براساس آیات و روایات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اكرم‏ (صلى الله علیه وآله) و اهل بیت (‏علیهم السلام) باشد، ولى در اینجا خود را از آلودگى‏ها و تعلّقات پاك نسازد؛ با عذاب‏ها و فشارهایى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات اولیه جهنم خواهد افتاد. با این عذاب‏ها، تطهیر شود و به عالم نور قدم بگذارد. (بحارالانوار، ج 8، ص 352 و 353، ح2)


براساس روایتى از امام صادق‏ (علیه السلام)، انسان‏ها در قیامت سه دسته‏اند:
1 . یك دسته، كسانى‏اند كه در عالم حشر - آن گاه كه مردم درگیر مواقف و عوالم حشراند زیر سایه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نیاز به طى آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر نهاده‏اند.
2. گروه دیگر انسان‏هایى‏اند كه باید از حساب و عذاب و جهنم موقّت بگذرند تا پس از تطهیر و تصفیه و در عالم قیامت، به خدا برسند.
3. عده‏اى دیگر، كسانى‏اند كه چون روى‏گردان و فرارى از خدا بوده‏اند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت همان، ج 7، ص 183، ح 31..
بنابراین عده‏اى مستقیم، وارد بهشت و بهشت‏ها مى‏شوند و هرگز از آن خارج نمى‏شوند؛ عده‏اى پس از گذر از مواقف -از جمله جهنم موقّت -وارد بهشت مى‏گردند و عده‏اى نیز در جهنم جاودانه، جاى خواهند گرفت.
از معصوم نقل شده است: «مؤمنان گناهكار روزى از جهنم خارج خواهند شد» بحارالانوار، ج 8، ص 346.. اما اگر گناه به گونه‏اى در او اثر كرده باشد كه او را به حد كفر رسانده باشد، از آنجا كه ما براساس آیات قرآنى: بقره(2)، آیات 39، 81، 80، 162 و 161؛ مائده (5)، آیه 37؛ یونس (10) آیه 52 و... و روایات: بحارالانوار، ج 8، صص 351 362 و... قائل به خلود كفار در جهنم هستیم، هیچ‏گاه به بهشت وارد نخواهد شد در باب جهنم و مسائل مرتبط با آن، ر.ك: محمد حسن قدردان قراملكى، جهنم چرا؟.
گناهكارانى كه در قیامت به عذاب الهى گرفتار مى‏شوند، پس از مدت زمانى معین عذاب آنها پایان یافته و یا ازطریق شفاعت بخشیده مى‏شوند. اما عده‏اى هستند كه هیچ زمینه‏اى براى بخشش و پاك شدنشان وجود ندارد؛ مانندكافران و معاندین كه این افراد به تصریح قرآن كریم همیشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود.
برخى روایات دلالت دارد كه دوستان على(علیه السلام) و خاندان او در عذاب ابد نخواهند بود و دشمنان ایشان از عذاب جاودان نجات نخواهند یافت. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و اله) مى‏فرماید: همانا ولایت على(علیه السلام) آن نیكى و خیرى است كه با وجود آن هیچ گناهى هر چند بزرگ باشد زیان نمى‏رساند، و به سبب پاره‏اى از عذاب‏هاى اخروى تطهیر مى‏شود تا به شفاعت سروران طیّب و طاهر از گناهان نجات كامل یابند و همانا دوستى و قبول رهبرى و دشمنان على(ع) و مخالفت با او گناهى است كه چیزى با آن نمى‏تواند نافع باشد و تنها سودى كه به خاطر طاعت‏هایشان در دنیا بهره آن‏ها مى‏شود این است كه از نعمت‏هاى ظاهرى و رفاه، سلامتى، گسترش زندگى برخوردار مى‏شوند. ولى چون وارد صحنه آخرت شوند براى آنان عذاب جاودان خواهد بود...بحارالانوار، ج 8، ص 352، ح 2.
علامه مجلسى در مقام جمع روایات یاد شده بر این باورند كه:
1ـ كافران و منكران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود.
2ـ گروه‏هاى غیرشیعه و كسانى كه منكر ضروریات اسلام هستند اگر در تعصّب شدید و دشمنى با اهل بیت(علیه السلام) سخت كوشیده و حجّت بر آنان تمام شده باشد، نیز در آتش جاودان خواهند بود.
3ـ صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان داخل آتش خواهند شد و مدتى عذاب خواهند چشید، جز این كه شفاعت نصیبشان خواهد شد. برخلاف شیعیان راستین كه حتّى یك نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمى‏شود. (بحار، ج 8، ص 393، ذیل ح 41).
در بررسى نهج‏البلاغه حضرت امیر در این زمینه به نتایج مفیدى مى‏رسیم كه: مردم از جهت انجام وظایف و ترك آن چند گروهند:
گروه اول: آن‏ها كه تمام دستورات اعتقادى، حقوقى و اخلاق را بى‏چون و چرا انجام مى‏دهند و مرتكب كوچك‏ترین خطایى نمى‏شوند. قران این گروه را اهل بهشت معرفى مى‏كند بهشتى كه همواره در آن متنعّمند و هیچ گاه از آن اخراج نخواهند شد(توبه، آیه‏ى 72. امام على(علیه السلام) در خطبه 109 و 85 و حكمت 387 نهج‏البلاغه به طور كامل این موضوع را تبیین نموده است: «اما فرمان‏برداران را در جوار رحمت خویش جاى مى‏دهد و در سراى جاودان‏اش آنان را مخلّد مى‏سازد....
گروه دوم: كسانى كه مرتكب گناهان كبیره نشده‏اند، ولى گه‏گاه تن به گناهان صغیره داده‏اند. خداوند این گروه را نیز به خاطر دیندارى و اجتنابشان از كبائر، مرهون رحمت خود كرده، اهل بهشتشان مى‏سازد. «اِنْ تجتنبوا كبائرَ ما تنهون عنه نكفّر عنكم سیّئاتكم و ندخلكم مدخلاً كریماً» نساء، آیه‏ى 31
گروه سوم: آنان كه مرتكب گناهان كبیره شده‏اند، اما توبه كرده و یا شفاعت و رحمت واسعه الهى بر آنان سایه افكنده است. ایشان نیز عاقبت اهل بهشت خواهند گردید و همچون بهشتیان در آن جاودان خواهند زیست. امام رضا(علیه السلام) در این باره مى‏فرماید: خداوند هیچ مؤمنى را داخل جهنم نمى‏كند، در حالى كه به او وعده بهشت داده است، و هیچ كافرى را از جهنم نجات نمى‏دهد، در حالى كه به او وعده خلود در آتش داده است و گناه‏كاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج مى‏شوند، و شفاعت در حق ایشان روا است(بحار، ج 8، ص 362. از عبارت «به جهم داخل شده، از آن خارج مى‏شوند...» مى‏توان استفاده كرد كه مدّتى عذاب مى‏بینند تا تطهیر شوند. آن گاه مشمول شفاعت خواهند شد.
گروه چهارم: كسانى كه با سوءنیت راه كفر و نفاق در پیش گرفتند و با معارف حقه الهى دشمنى كردند. اینان اهل جهنم‏اند و در آن جاودانه خواهند بود. والذین كفروا و كذّبوا بایاتنا اولئك اصحاب النّار هم فیها خالدون(بقره، آیه‏ى 39.
در مجموع مى‏توانیم نتیجه بگیریم كسانى از اهل ایمان كه مرتكب خطاهایى اعم از صغیره یا كبیره شده‏اند –از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده اند،در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذاب‏هایى خواهند كشید تا پاك شوند و از عذاب خلاصى یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند. امّا درباره عذاب یاد شده لازم است اشاره به فرمایش خداوند در قرآن كریم بكنیم كه مى‏فرماید: شدّت عذاب الهى در قیامت آن چنان است كه هیچ كس عذابى همانند عذاب او نمى‏كند(فجر، آیه‏ى 25 (فیومئذٍ لایُعَذِّب عَذابه اَحَد)
یعنى عذاب قیامت نظیر ندارد و یك لحظه‏اش براى احدى قابل تحمل نیست. تازه بعد از این عذاب، وقتى وارد بهشت مى‏شود این طور نیست كه در مراتب عالى و هم‏ردیف اصحاب یمین یا سابقین قرار بگیرند بلكه در جایگاهى در شأن خودشان منزل و مأوا خواهند گزید.


نویسنده : الهه جراره   | چاپ این صفحه   | نظرات|

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic